Voordat we naar de afspraak gaan, neem ik ruim de tijd (ongeveer drie kwartier) om met elkaar kennis te maken, zodat we de codegebaren alvast kunnen doornemen. 

Codegebaren zijn tekens om snel met elkaar te kunnen communiceren. Zo zijn er codegebaren voor onderstaande zinnen die ‘op de schouder’, ‘op de rug’ of ‘op de pols van de klant’ worden gedaan:  

  • Wil je koffie of thee? 
  • Ik ga 
  • Ik ga naar de wc
  • Ik ben terug
  • Het is pauze 
  • We gaan weer beginnen 
  • Stem niet gebruiken 
  • Harder praten 
  • Je mag praten 
  • Stoppen met gebaren 
  • Mag ik even storen? 
  • Gevaar! 

Bij de afspraak op locatie 

Op de locatie van de afspraak wordt via het computerscherm de lettergrootte zo groot mogelijk gemaakt zodat het makkelijk lezen is voor de klant. Ook wordt de achtergrondkleur van het scherm donker of juist lichter gemaakt. Alles gebeurt in overleg met de klant. 

Begeleiding op maat 

Bij het begeleiden worden stoepranden, autoportieren, deuren en stoelen aangegeven, als ook het aantal aanwezigen in de zaal, en plaats van ramen en deuren in het vertrek. Met de meeste speciale wensen qua begeleiding kan ik zo goed mogelijk rekening houden binnen de mogelijkheid van de redelijke kaders.